Op motorfietsen wordt gebruik gemaakt van tubeless en tube type banden waarbij het verschil zit in de aanwezigheid van een externe binnenband of niet.
Beiden hebben echter het zelfde doel.. de spanning in de band houden.
Op het moment dat dit niet gebeurt en de lucht dus ontsnapt, verdwijnt ook de draagkracht van de band en met deze, de bestuurbaarheid van de motorfiets.
We spreken in de volksmond gewoon van een lekke band.
Dit moet hersteld worden om verder te rijden mogelijk te maken, waarbij vervanging of reparatie de enige mogelijkheden zijn.
In de meeste gevallen is een noodreparatie mogelijk maar beperkt de maximale snelheid waarmee verder gereden kan worden alsmede de verdere betrouwbare inzet van de band.
De-montage van de band is nadien beslist nodig.
Door deze inspectie kan beter beoordeeld worden of de band nog herstelbaar is ,en verdere inzet na herstelling verantwoord kan plaats vinden.
Echter het is aan de gebruiker of deze dat wenst gezien de ervaring laat zien dat de meeste motorrijders toch gaan voor vervanging.